Project

 

The Yavuz Sultan Selim Bridge – formerly known as the Third Bosphorus Bridge – is a hybrid cable stayed/suspended system of total length of 2,164m, with a main span of 1,408 m, designed by the French engineer Michel Virlogeux and Jean- François Klein from the Swiss engineering office Tingénierie.

 


Services

 

setec tpi is commissioned for :

  • The expertise and the certification of the project on behalf of the highway’s concessionaire, the Italo–Turkish Joint Venture Içtas-Astaldi.
  • The counter-calculation of the effects due to wind, fatigue of steel components, as well as the dynamic behaviour of the stays.
  • With the help of setec its, also checked the electrical & mechanical facilities: dehumidification, fire hydrant system, low and high voltage equipment, lightning, maintenance lifts etc.
  • terrasol analysed the project’s foundations.

 

Overall, more than 5,000 documents were reviewed over the course of the project (3 years).

 

 


Key information

 

Client: ICA ICTAS-ASTALDI ADI ORTAKLIGI

Partners: terrasol, setec ferroviaire, setec its

Duration: 2012 – 2016


 

In a Nutshell


2164mtotal length
59mtotal width
1408mmain span length






#dalleorthotrope

#haubans

Pour augmenter la rigidité de la structure, des haubans remplacent les suspentes de part et d'autre des pylônes. Ainsi, la structure présente une rigidité suffisante, nécessaire pour respecter les déformations admissibles pour les convois ferroviaires. Tous les calculs ont été effectués à l'aide de notre logiciel Pythagore, développé en interne par setec tpi.

Le système de suspension comprend : les câbles principaux, les suspentes et les câbles de franchissement. L'ensemble est supporté par des appuis pendulaires destinés à limiter les déplacements longitudinaux et dissiper l'énergie lors des séismes.





#international