Project

The tramway line T3 extension takes place, on the northern boulevards of Paris outskirt, from Porte de la Chapelle to Porte d’Asnières, a prosperous and diverse neighbourhood. This project is an opportunity for an urban renewal and new development of the crossed area. 

 

The project tackles two major issues: the improvement of the urban mobility and the historic rehabilitation of the “Boulevards des Maréchaux” (Paris inner ring road). 

 

 


Services

 

setec tpi is the leader of the project management consortium (design and works) for the urban and landscape development. As such, it assures the following services: 

  • coordination and supervision of the interactions within the consortium 
  • full technical design of the project, while respecting functional constraints (design, insertion, levelling, drainage, sanitation) and incorporating lighting, signage (traffic light and signs) and landscape inputs 
  • managing the tender process: producing the documents related to the request for proposal and answering the questions of the bidders 
  • analysis of bidders’ proposals 
  • works supervision of sanitation and infrastructure works, as well as the construction of the main civil engineering structures 
  • scheduling, steering and coordination 
  • utility networks’ synthesis 
  • commissioning of the works 

 

T3

 


Key information

 

Client: City of Paris 

Consortium leader: setec tpi 

Partners: agence Reichen et Robert & Associés, setec is

Period: 2013 – 2019  


 




Placette Huchard, 18ème arrondissement
L’ancienne place intégralement stationnée, à l’angle des rues Jean Varenne et Henri Brisson, a été redonnée aux modes doux : un aménagement qualitatif et un véritable lieu de vie pour les riverains


Trois dalles sur pieux et un tablier mixte, réalisés afin d’effacer les anciennes trémies routières, sont désormais totalement imperceptibles.

Les trémies ont été remblayées et la voie tramway a pu se déployer en lieu et place des voies routières.

(Boulevard Bessières - 75017 Paris)


Le nouveau partage des usages a conduit à revoir la majorité des fils d’eau. Les bouches avaloirs ont été redistribuées et multipliées, pour assurer un bon écoulement des eaux de pluie.

Plus de 120 ouvrages d’assainissement type cheminée ont ainsi été créés, allant se raccorder à l’égout, le plus souvent entre 3 et 7 mètres de profondeur, et exceptionnellement jusqu’à 9 mètres.
Chiffres - clés :
  • 120 ouvrages d'assainissement
  • Démolition de 160 000 m2 de structures existantes
  • 33 km de bordures
  • 20 de réseaux
  • 89 000 m2 de structures en voirie
  • 85 000 m2 de trottoir
  • Plantation de 415 arbres
  • 800 nouveaux candélabres
  • 19 carrefours comprenant 425 mâts de signalisation
  • 80 km de câbles et fibres
  • ... tout cela sous-découpé en quelques 700 sous-phases de travaux